Rozdział 4.

Spójność Strategii Rozwoju Szczecina ze Strategią Rozwoju Województwa Zachodniopomorskiego


Z diagnozy stanu miasta i procesów integracyjnych zachodzących w Europie wynika konieczność zapewnienia spójności Strategii Rozwoju Szczecina ze strategiami wyższego rzędu. Zgodność celów rozwojowych miasta i regionu z celami i priorytetami zawartymi w strategii narodowej jest warunkiem uczestnictwa w wojewódzkich programach operacyjnych będących podstawą do wsparcia regionu z budżetu państwa i środków pomocowych Unii Europejskiej - przekształconych w przyszłości w fundusze strukturalne.




pobierz plik
w formacie PDF

pomoc

 

Rysunek 4.1
Spójność Strategii Rozwoju Szczecina z dokumentami wyższego rzędu






Uwarunkowania zewnętrzne dla regionu i Szczecina zostały określone w następujących dokumentach dotyczących długookresowej polityką państwa:
- Polska 2025 - długookresowa strategia trwałego i zrównoważonego rozwoju,
- Strategia zrównoważonego rozwoju Polski do 2025 roku (projekt),
- Koncepcja polityki przestrzennego zagospodarowania kraju,
- Strategia finansów publicznych i rozwoju gospodarczego - Polska 2000-2010,
- Strategiczne kierunki rozwoju regionalnego kraju,
- Narodowa Strategia Rozwoju Regionalnego,
- Narodowa Strategia Wzrostu Zatrudnienia i Rozwoju Zasobów Ludzkich,
- Narodowa Strategia Rozwoju Transportu (projekt),
- Spójna Polityka Strukturalna Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich,
- Narodowa Strategia Rybołówstwa (projekt),
- Narodowa Strategia Ochrony Środowiska (projekt).

Równie duże znaczenie dla Szczecina mają uwarunkowania wynikające z nadmorskiego i przygranicznego położenia województwa. Decydują one o współpracy i wymianie gospodarczej z Niemcami i Skandynawią, w tym o współpracy instytucji i urzędów, organizacji społecznych i gospodarczych oraz przedsiębiorstw i obywateli tych krajów. Do najważniejszych dokumentów kształtujących współpracę przygraniczną należy zaliczyć:
a) traktat o dobrym sąsiedztwie i przyjaznej współpracy z Republiką Federalną Niemiec
b) polsko niemieckie umowy o:
- swobodzie przepływu wokół wyspy Uznam,
- przejściach granicznych, rodzajach ruchu granicznego i małym ruchu granicznym,
- umiejscowieniu w Szczecinie Wielonarodowego Korpusu Północ Wschód.

W Strategii Rozwoju Województwa Zachodniopomorskiego sformułowano cele operacyjne związane z największymi miastami w regionie: Koszalinem i Szczecinem. Są biegunami wzrostu całego regionu, skupiają bowiem w swoim otoczeniu ponad połowę potencjału gospodarczego województwa. Rozwój Koszalina i Szczecina będzie wyznaczać tempo rozwoju całego regionu oraz kształtować wizerunek i atrakcyjność inwestycyjną Szczecińskiego Zespołu Miejskiego.
Cele wyznaczone dla Szczecina, zapisane w uchwalonej już Strategii Rozwoju Województwa Zachodniopomorskiego, zgłoszone przez "regionalne" środowiska opiniotwórcze, są wyrazem zapotrzebowania i nadziei na rozwój regionu postrzegany przez pryzmat rozwoju Szczecina. Współgrają one z wizją miasta i oczekiwaniami wyrażanymi w badaniach ankietowych przez mieszkańców Szczecina. Zostały one sformułowane następująco:

a) cel pośredni: Szczecin jako europole

b) przypisane mu cele operacyjne:

- Szczecin ośrodkiem kształcenia europejskiego i światowego
- Szczecin jako element europejskiej sieci centrów kultury
- Szczecin jako centrum współpracy naukowej krajów nadbałtyckich
- Szczecin jako centrum instytucji gospodarki morskiej
- Szczecin jako centrum wystawiennicze
- Zapewnienie obsługi logistycznej obszaru wpływu

Pomimo że Strategia Rozwoju Województwa Zachodniopomorskiego powstała wcześniej niż Strategia Rozwoju Szczecina dobrze oddaje potrzebę aktywnego uczestniczenia miasta w procesach integracyjnych i kształtowania swojego wizerunku jako jednego z wiodących europejskich ośrodków nauki, kultury i gospodarki - europolis. Ambicja uzyskania przez Szczecin statusu europolis wyznacza miastu dodatkowe zadania związane ze współpracą zagraniczną i integracją europejską ze szczególnym uwzględnieniem obszaru Bałtyku (VASAB 2010+).
Oprócz relacji Szczecina skierowanych "na zewnątrz" ważne są też relacje skierowane "do wewnątrz". Miasto - stolica regionu - musi pełnić funkcję ośrodka obsługi i zaplecza dla całego regionu. Szczecin powinien ściśle współpracować ze Świnoujściem, Koszalinem, Wałczem, Szczecinkiem i Stargardem Szczecińskim. Miasto powinno też współdziałać z obszarami i miejscowościami będącymi naturalnymi i tradycyjnymi miejscami wypoczynku i rekreacji szczecinian.


Tabela 4.1
Spójność celów w Strategii Rozwoju Szczecina i Strategii Rozwoju Województwa Zachodniopomorskiego


Poziom zgodności obu strategii, będących pierwszymi dokumentami tego typu w Szczecinie i województwie, pozwala wyrazić przekonanie, że ich aktualizacja wynikająca z doświadczeń związanych z wdrażaniem wojewódzkich programów operacyjnych i postępem procesów integracyjnych prowadzi, do jeszcze większej spójności, służąc uzyskaniu efektu synergicznego, polegającego na wzmocnieniu tempa przemian.
W Strategii Rozwoju Szczecina, budowanej z szerokim udziałem społeczeństwa wskazano priorytety rozwoju wybrane spośród celów szczegółowych. Priorytety te są wypadkową oczekiwań mieszkańców i konieczności wyboru, wynikającej z ograniczonych własnych środków finansowych. W tabeli 4.1 porównano te priorytety z celami szczegółowymi przyjętymi w Strategii Rozwoju Województwa Zachodniopomorskiego. Mapa pokrycia priorytetów nie zawiera żadnych luk, co znakomicie potwierdza spójność obu omawianych dokumentów.


wydrukuj stronę