|
Wieloletni Program Inwestycyjny na lata 2002-2005
Podstawowe założenia do Wieloletniego Programu
Inwestycyjnego na lata 2002 - 2005
Wieloletni Program Inwestycyjny opracowany został w uzgodnieniu
z Komisją Koordynacyjną do spraw sporządzania planów inwestycyjnych na
podstawie wniosków zainteresowanych wydziałów Urzędu i podmiotów z udziałem
Miasta. Wieloletni Program Inwestycyjny zawiera zestawienie przedsięwzięć
inwestycyjno -remontowych we wszystkich sferach funkcjonowania miasta
realizowanych bezpośrednia poprzez poszczególne wydziały UM jak i przez
podmioty z udziałem miasta. Prognozowane zadania przedstawiane są w ujęciu
rzeczowym i finansowym. Uwzględniają finansowanie nie tylko ze środków
własnych miasta, ale także z innych źródeł finansowych.
Wysokość nakładów na wykonanie zadań w kolejnych latach przyjęto na podstawie
danych z rozstrzygniętych przetargów lub posiadanych kosztorysów inwestorskich.
W wielu przypadkach wielkości prognozowanych nakładów finansowych są wartościami
szacunkowymi.
WPI jest zgodny z założeniami obecnie opracowywanej "Strategii dla
miasta Szczecina" oraz podpisanym Memorandum Finansowym z dnia 13
lutego 2001 r. uzgodnione pomiędzy Komisją Europejską i Rzeczpospolitą
Polską dotyczącego bezzwrotnego wsparcia ze strony Instrumentu Polityki
Strukturalnej dla Preakcesji dla przedsięwzięcia ISPA nr 2000/PL/16/PE/016
"Poprawa jakości wody w Szczecinie -faza I". Także uwzględnia
zadania inwestycyjne zgłaszane do Programu PHARE CBC 2000 i 2001 w celu
uzyskania bezzwrotnego dofinansowania w latach 2002 -2006 oraz do Programu
Małych Projektów Inwestycyjnych PHARE SIPF.
WPI oparty jest na poniższych założeniach:
W procesie przygotowania programu kierowano się prawdopodobną
prognozą przychodów i wydatków budżetowych, przyjmując średnioroczną wielkość
wolnych środków na inwestycje na poziomie ok. 90 mln.
Wydatki majątkowe - inwestycyjne stanowią:
- wydatki na zakup nieruchomości, maszyn, urządzeń i środków transportowych
oraz innych przedmiotów o przewidywanym okresie ich używania dłuższym niż
rok
- wydatki na nabycie wartości niematerialnych i prawnych m.in. zakup udziałów
- wydatki na ulepszenia środków trwałych polegających na przebudowie (zmianie
istniejącego stanu), rozbudowie (powiększenie składników majątkowych), rekonstrukcji
(odtworzeniu zużytych całkowicie lub częściowo składników majątkowych),
adaptacji (przystosowanie składnika majątkowego do wykorzystania w innym
celu lub modernizacji czyli unowocześnieniu).
Wysokość finansowania zadań inwestycyjnych dostosowana jest do
dopuszczalnego poziomu obciążenia budżetu miasta wydatkami majątkowymi
i następstw ewentualnego zadłużenia na nieprzewidziane zadania inwestycje.
Kontynuowanie polityki poszukiwania dodatkowych źródeł finansowania
poprzez potraktowanie priorytetowo zadań inwestycyjnych uwzględniających
możliwości pokrywania wydatków z innych niż budżetowe źródła finansowania
- ISPA, NFOŚiGW, W FOŚiGW, EBI, KFM i inne.
Jednym z kryteriów doboru zadań była kompleksowość uwzględniająca
wzajemne powiązania przedsięwzięć zapisanych w programie jaka odrębne.
Pierwszy rok programu jest odzwierciedleniem wydatków majątkowych zawartych
w budżecie miasta na bieżący rok finansowy.
Program inwestycyjny na tyle, na ile zezwalają ograniczone możliwości
finansowe zapewnia powiązanie wydatków majątkowych z:
- kierunkami rozwoju społeczno - gospodarczego (strategia rozwoju miasta),
- potrzebami mieszkańców,
- konsekwencjami budżetowymi miasta,
- aspektami ekologicznymi,
- stopniem zużycia majątku publicznego.
WPI zakłada przejęcie przez spółki z udziałem miasta głównego
ciężaru inwestowania (w zakresie ich działalności) lub współudział w finansowaniu
zadań (dotyczy to spółek miejskich - Szczecińskiego Towarzystwa Budownictwa
Społecznego, Towarzystwa Budownictwa Mieszkaniowego - Prawobrzeże, Zakładu
Wodociągów i Kanalizacji, Szczecińskiej Energetyki Cieplnej).
Program przewiduje budowę ok. 400 mieszkań średniorocznie na wynajem
realizowanych przez Towarzystwa Budownictwa Społecznego. Przyjęto wspomaganie
finansowania inwestycji TBS -ów środkami Miasta. Program jest zgodny z
przyjęta przez Radę Miasta polityka mieszkaniowa (uchwała RM Nr XXVIII/361/96
z dnia 2 grudnia 96 r.)
Załażono, że wielkość średniorocznych nakładów inwestycyjnych potrzebna
do uzyskania przez TBS-y kredytu preferencyjnego z Krajowego Funduszu
Mieszkaniowego zastanie pokryta w połowie ze środków tzw. partycypantów
(osób fizycznych i prawnych) oraz w połowie ze środków gminy. Na tak określoną
wysokość udziału finansowego Miasta składać się będą środki własne gminy
oraz łączna wartość gruntów wnoszonych aportem do spółek. W związku z
tym Miasto będzie dysponentem ok. połowy planowanych do realizacji mieszkań.
Przewiduje się też kontynuację rozpoczętych zadań renowacyjnych w kwartałach
Śródmieścia uwzględniając ograniczone możliwości budżetowe Miasta.
W programie określono najpilniejsze potrzeby inwestycyjne, które
z racji ograniczonych możliwości finansowych najprawdopodobniej będą mogły
być zaspokajane dopiero po 2005 roku. Ustalano kolejność ich realizacji
w poszczególnych działach oraz wskazano na możliwe źródła ich finansowania.
Dobór zadań inwestycyjnych ujętych w WPI przede wszystkim uwzględnia:
- w zakresie sfery transportowej konieczność usprawniania komunikacji (pod
względem bezpieczeństwa i poprawy standardu usług) w tym modernizacji układu
drogowego wynikającego ze stanu technicznego będącego efektem wieloletnich
zaniedbań,
- w sferze mieszkalnictwa zapewnienie rozwoju budownictwa mieszkaniowego
poprzez intensyfikację uzbrajania terenów przeznaczonych pod zabudowę
mieszkaniową wielo- i jednorodzinną, stopniową likwidację deficytu ilościowego
i jakościowego,
- w sferze komunalnej wspieranie inwestycji strategicznych ważnych dla
prawidłowego funkcjonowania miasta, zwiększenie niezawodności systemu
zaopatrzenia miasta w wodę, usprawnienie systemu odprowadzającego ścieki
miejskie, poprawę stanu środowiska naturalnego.
|
|
|