Wieloletni Program Inwestycyjny na lata 2002-2005

Podstawowe założenia do Wieloletniego Programu Inwestycyjnego na lata 2002 - 2005

Wieloletni Program Inwestycyjny opracowany został w uzgodnieniu z Komisją Koordynacyjną do spraw sporządzania planów inwestycyjnych na podstawie wniosków zainteresowanych wydziałów Urzędu i podmiotów z udziałem Miasta. Wieloletni Program Inwestycyjny zawiera zestawienie przedsięwzięć inwestycyjno -remontowych we wszystkich sferach funkcjonowania miasta realizowanych bezpośrednia poprzez poszczególne wydziały UM jak i przez podmioty z udziałem miasta. Prognozowane zadania przedstawiane są w ujęciu rzeczowym i finansowym. Uwzględniają finansowanie nie tylko ze środków własnych miasta, ale także z innych źródeł finansowych.
Wysokość nakładów na wykonanie zadań w kolejnych latach przyjęto na podstawie danych z rozstrzygniętych przetargów lub posiadanych kosztorysów inwestorskich. W wielu przypadkach wielkości prognozowanych nakładów finansowych są wartościami szacunkowymi.
WPI jest zgodny z założeniami obecnie opracowywanej "Strategii dla miasta Szczecina" oraz podpisanym Memorandum Finansowym z dnia 13 lutego 2001 r. uzgodnione pomiędzy Komisją Europejską i Rzeczpospolitą Polską dotyczącego bezzwrotnego wsparcia ze strony Instrumentu Polityki Strukturalnej dla Preakcesji dla przedsięwzięcia ISPA nr 2000/PL/16/PE/016 "Poprawa jakości wody w Szczecinie -faza I". Także uwzględnia zadania inwestycyjne zgłaszane do Programu PHARE CBC 2000 i 2001 w celu uzyskania bezzwrotnego dofinansowania w latach 2002 -2006 oraz do Programu Małych Projektów Inwestycyjnych PHARE SIPF.
WPI oparty jest na poniższych założeniach:

  •  W procesie przygotowania programu kierowano się prawdopodobną prognozą przychodów i wydatków budżetowych, przyjmując średnioroczną wielkość wolnych środków na inwestycje na poziomie ok. 90 mln.

  •  Wydatki majątkowe - inwestycyjne stanowią:

  • - wydatki na zakup nieruchomości, maszyn, urządzeń i środków transportowych oraz innych przedmiotów o przewidywanym okresie ich używania dłuższym niż rok
    - wydatki na nabycie wartości niematerialnych i prawnych m.in. zakup udziałów
    - wydatki na ulepszenia środków trwałych polegających na przebudowie (zmianie istniejącego stanu), rozbudowie (powiększenie składników majątkowych), rekonstrukcji (odtworzeniu zużytych całkowicie lub częściowo składników majątkowych), adaptacji (przystosowanie składnika majątkowego do wykorzystania w innym celu lub modernizacji czyli unowocześnieniu).

  •  Wysokość finansowania zadań inwestycyjnych dostosowana jest do dopuszczalnego poziomu obciążenia budżetu miasta wydatkami majątkowymi i następstw ewentualnego zadłużenia na nieprzewidziane zadania inwestycje.

  •  Kontynuowanie polityki poszukiwania dodatkowych źródeł finansowania poprzez potraktowanie priorytetowo zadań inwestycyjnych uwzględniających możliwości pokrywania wydatków z innych niż budżetowe źródła finansowania - ISPA, NFOŚiGW, W FOŚiGW, EBI, KFM i inne.

  •  Jednym z kryteriów doboru zadań była kompleksowość uwzględniająca wzajemne powiązania przedsięwzięć zapisanych w programie jaka odrębne. Pierwszy rok programu jest odzwierciedleniem wydatków majątkowych zawartych w budżecie miasta na bieżący rok finansowy.

  • Program inwestycyjny na tyle, na ile zezwalają ograniczone możliwości finansowe zapewnia powiązanie wydatków majątkowych z:


  • - kierunkami rozwoju społeczno - gospodarczego (strategia rozwoju miasta),
    - potrzebami mieszkańców,
    - konsekwencjami budżetowymi miasta,
    - aspektami ekologicznymi,
    - stopniem zużycia majątku publicznego.

  •  WPI zakłada przejęcie przez spółki z udziałem miasta głównego ciężaru inwestowania (w zakresie ich działalności) lub współudział w finansowaniu zadań (dotyczy to spółek miejskich - Szczecińskiego Towarzystwa Budownictwa Społecznego, Towarzystwa Budownictwa Mieszkaniowego - Prawobrzeże, Zakładu Wodociągów i Kanalizacji, Szczecińskiej Energetyki Cieplnej).

  •  Program przewiduje budowę ok. 400 mieszkań średniorocznie na wynajem realizowanych przez Towarzystwa Budownictwa Społecznego. Przyjęto wspomaganie finansowania inwestycji TBS -ów środkami Miasta. Program jest zgodny z przyjęta przez Radę Miasta polityka mieszkaniowa (uchwała RM Nr XXVIII/361/96 z dnia 2 grudnia 96 r.)
  • Załażono, że wielkość średniorocznych nakładów inwestycyjnych potrzebna do uzyskania przez TBS-y kredytu preferencyjnego z Krajowego Funduszu Mieszkaniowego zastanie pokryta w połowie ze środków tzw. partycypantów (osób fizycznych i prawnych) oraz w połowie ze środków gminy. Na tak określoną wysokość udziału finansowego Miasta składać się będą środki własne gminy oraz łączna wartość gruntów wnoszonych aportem do spółek. W związku z tym Miasto będzie dysponentem ok. połowy planowanych do realizacji mieszkań.
    Przewiduje się też kontynuację rozpoczętych zadań renowacyjnych w kwartałach Śródmieścia uwzględniając ograniczone możliwości budżetowe Miasta.

  •  W programie określono najpilniejsze potrzeby inwestycyjne, które z racji ograniczonych możliwości finansowych najprawdopodobniej będą mogły być zaspokajane dopiero po 2005 roku. Ustalano kolejność ich realizacji w poszczególnych działach oraz wskazano na możliwe źródła ich finansowania.

  • Dobór zadań inwestycyjnych ujętych w WPI przede wszystkim uwzględnia:

  • - w zakresie sfery transportowej konieczność usprawniania komunikacji (pod względem bezpieczeństwa i poprawy standardu usług) w tym modernizacji układu drogowego wynikającego ze stanu technicznego będącego efektem wieloletnich zaniedbań,
    - w sferze mieszkalnictwa zapewnienie rozwoju budownictwa mieszkaniowego poprzez intensyfikację uzbrajania terenów przeznaczonych pod zabudowę mieszkaniową wielo- i jednorodzinną, stopniową likwidację deficytu ilościowego i jakościowego,
    - w sferze komunalnej wspieranie inwestycji strategicznych ważnych dla prawidłowego funkcjonowania miasta, zwiększenie niezawodności systemu zaopatrzenia miasta w wodę, usprawnienie systemu odprowadzającego ścieki miejskie, poprawę stanu środowiska naturalnego.


     



    wydrukuj stronę