Wniosek Kredytowy Miasta Szczecina
Infrastruktura
TRANSPORT I TELEKOMUNIKACJA
Szczecin jest ważnym międzynarodowym węzłem transportowym,
wyposażonym we wszystkie rodzaje infrastruktury technicznej transportu,
charakterystycznej dla tzw. transportu kombinowanego.
Szczególne znaczenie, ze względu na położenie geograficzne
miasta i przemysł morski ma transport wodny. Obejmuje on tor wodny na
Zatoce Pomorskiej i Zalewie Szczecińskim, akweny zespołu portowego i stoczniowego,
odrzańską drogę wodną. Do dziś są to najbardziej ekonomiczne szlaki komunikacyjne.
W transporcie kolejowym ważniejszą rolę odgrywają: trzy
zelektryfikowane magistrale łączące Szczecin ze Śląskim Okręgiem Przemysłowym
i Krakowem, Warszawą, Gdynią i Gdańskiem. Ponadto Szczecin jest połączony
bezpośrednio ze wszystkimi większymi miastami i ośrodkami gospodarczymi
w kraju oraz posiada bezpośrednie połączenia zagraniczne z Berlinem, Pragą,
Budapesztem.
Regionalne lotnisko w Goleniowie - oddalone ok. 50 km od
centrum Szczecina - pełni rolę portu lotniczego dla miasta i regionu.
Dysponuje regularnymi połączeniami krajowymi oraz posiada status lotniska
międzynarodowego (dokonywanie odpraw celnych). Miasto w najbliższej przyszłości
ma zamiar uruchomić lotnisko dla małych samolotów w Szczecinie-Dąbiu,
aktualnie służące celom sportowo - sanitarnym. Będzie ono szczególnie
przydatne w ruchu turystycznym (bliskość Jeziora Dąbie) oraz biznesowym.
Dobrze rozwinięty jest transport samochodowy, w tym także
autobusowy, oferujący mieszkańcom Szczecina oraz regionu połączenia o
zasięgu lokalnym, regionalnym i międzynarodowym. Do najważniejszych bezpośrednich
połączeń międzynarodowych ze Szczecina należą: Hamburg - Bremen - Bremerhaven,
Hamburg - Kiel - Lubeka - Flensburg, Stuttgart - Kolonia - Dortmund -
Düsseldorf, Paryż, Londyn, Manchester, Rzym, Neapol, Barcelona.
Ważniejsze drogi krajowe to: autostrada A-6 z Berlina i
dalej w kierunku wschodnim do Gdańska; Nr 3: Świnoujście - Goleniów -
południe Polski - Czechy; Nr 10: Stargard Szczeciński - południowy wschód
Polski, a także drogi krajowe Nr 10, 116, 117, 118.
Wg danych na koniec 2000 r. na terenie Szczecina zarejestrowanych
było 169 323 stacji telefonicznych. Większość central odpowiada najnowszym
standardom europejskim. Usługi telekomunikacyjne na terenie miasta świadczone
są również przez operatorów telefonii komórkowej: Era GSM, IDEA Centertel
oraz Plus GSM. W Szczecinie funkcjonuje 50 placówek pocztowo - telekomunikacyjnych
(na 1 urząd przypada 8,3 tys. osób).
UZBROJENIE TECHNICZNE
System wodociągowy funkcjonujący w mieście korzysta z 8
ujęć wody. Łączna zdolność produkcyjna ujęć wynosi około 170 tys. m3.
Sieć wodociągowa jest w znacznym stopniu zużyta i ma ponad 20 lat, pomimo
to system zaopatrzenia w wodę jest dobry. Problemem pozostaje jakość wód,
których uzdatnianie wymaga kosztownych i skomplikowanych procesów technologicznych.
Ze względu na rozwój sieci kanalizacyjnej, teren Szczecina
można podzielić na trzy obszary. Prawobrzeżna część posiada kanalizację
rozdzielczą i ogólnospławną powiązaną z oczyszczalniami mechanicznymi.
Część północna i zachodnia nie posiada kanalizacji sanitarnej, ścieki
z tych rejonów odprowadzane są do szamb, kanalizacji deszczowej i rowów
melioracyjnych. Gospodarka ściekowa miasta oparta jest na przestarzałej
sieci kanalizacyjnej oraz technologii jej budowy, jak również braku urządzeń
do oczyszczania ścieków. Przeszkodę w odnowieniu sieci stanowi duże rozproszenie
zabudowy na obszarze miasta oraz bardzo wysokie nakłady inwestycyjne.
System ciepłowniczy podzielony na część lewobrzeżną i prawobrzeżną funkcjonuje
dzięki wykorzystaniu 41 kotłowni, w tym 15 gazowych. Oprócz tego w mieście
działa około 130 lokalnych ˇródeł ciepła - przemysłowych i szpitalnych.
Energia elektryczna dostarczana jest z elektrowni "Dolna Odra"
w Gryfinie. Największe zapotrzebowanie na nią odnotowuje się w sektorze
przedsiębiorstw (73%) oraz w gospodarstwach domowych (23,4%).
Miasto nie realizuje bezpośrednio zadań związanych z budową
urządzeń i sieci gazowych i energetycznych. Zadaniem gminy jest jednak
zapewnienie ciągłości dostaw mediów, w tym energii elektrycznej.
|