|
Wniosek Kredytowy Miasta Szczecina
Atrakcyjność inwestycyjna
Tradycyjne funkcje portowe miasta w powiązaniu z gospodarką
wolnorynkową wykształciły w społeczeństwie Szczecina i regionu pewne
specyficzne cechy, takie jak np. przedsiębiorczość, aktywność zawodowa,
zdolności adaptacyjne. Dzięki nim procesy przystosowawcze do systemu
gospodarki wolnoryn-kowej przebiegają tutaj stosunkowo szybciej niż
w innych rejonach kraju.
W układzie przestrzennym, zespół miejski Szczecina (miasto i jego strefa
podmiejska) graniczący bezpośrednio z Unią Europejską, posiada wyróżniające
się walory położenia, dostępności, zagospodarowania i środowiska, stwarzające
wyjątkowo korzystne warunki do dynamizowania rozwoju gospodarczego,
kulturalnego i społecznego. Miasto tradycyjnie dysponuje szerokimi i
stale rosnącymi powiązaniami z zagranicą, zróżnicowaną strukturą gospodarczą,
wykwalifikowaną w pełnym przekroju zawodowym siłą roboczą, korzystnym
środowiskiem dla działalności gospodarczej oraz dobrze ukształtowanym
i rozwojowym zapleczem naukowo - badawczym i akademickim.
Jako ważny węzeł komunikacji kolejowej, drogowej, lotniczej
i morskiej jest istotnym ośrodkiem współpracy międzynarodowej oraz przygranicznej.
Jest centrum województwa oraz Euroregionu Pomerania. Europejska rola Szczecina
w aspektach transgranicznych wiąże się z osiami komunikacyjnymi Bałtyk
- Szczecin - Berlin oraz Skandynawia - Europa Południowa. Mimo tak korzystnych
warunków, zarówno województwo jak i miasto Szczecin są podatne na odpływ
ludności. Jednym z powodów może być fakt, że zapleczem dla silnie rozwiniętego
przemysłu przetwórstwa spożywczego miasta i województwa było dobrze rozwinięte
rolnictwo państwowe. Jego degradacja stworzyć może stan ekonomicznego
i społecznego zagrożenia pewnej części województwa, stwarzając tym samym
istotne przeszkody dla szybkiego rozwoju Szczecina i regionu.
Od kilku lat profesjonalne badania ryzyka oraz atrakcyjności
inwestycyjnej miast i województw prowadzi Instytut Badań nad Gospodarką
Rynkową w Gdańsku. Atrakcyjność inwestycyjna oceniana jest w klasach od
A do C w przypadku miast wojewódzkich oraz od A do G dla powiatów grodzkich.
Obu tych grup nie można razem łączyć, gdyż poziom określony dla grupy
pierwszej jako A nie jest porównywalny, a nawet równy klasie B w drugiej
grupie.
W analizie ze stycznia 2001r. Instytutu Badań nad Gospodarką
Rynkową uwzględniono następujące elementy służące ocenie jakości życia
w mieście:
- chłonność rynku lokalnego, powiązana z wielkością rynku, zamożnością
społeczności lokalnej oraz poziomem aktywności gospodarczej;
- jakość rynku pracy, mierzona głównie poziomem wykształcenia oraz
obecnością i jakością instytucji naukowych, edukacyjnych i badawczych;
- klimat społeczny, związany z aktywnością społeczną, tworzeniem się
instytucji społeczeństwa obywatelskiego oraz ze stabilnością polityczną;
- koszty prowadzenia działalności gospodarczej, w ramach których pod
uwagę wzięto ceny nieruchomości i zróżnicowanie kosztów pracy;
- infrastruktura techniczna;
- infrastruktura otoczenia biznesu, a więc rozwój sieci bankowej,
instytucji ubezpieczeniowych i innych obsługujących życie gospodarcze;
- dostępność komunikacyjna: położenie względem głównych dróg i linii
kolejowych, planowanych autostrad, portów, przejść granicznych, lotnisk
międzynarodowych i lokalnych;
- skuteczność transformacji gospodarczej: postępy w rozwoju sektora
prywatnego, dotychczasowa aktywność inwestorów zagranicznych, zróżnicowanie
branżowej struktury gospodarczej;
- aktywność marketingową lokalnych władz samorządowych;
- możliwości wypoczynkowe związane z bliskością terenów wartościowych
przyrodniczo (jak parki narodowe), obiektów zabytkowych, muzeów, a
także z wielkością i jakością bazy noclegowej.
W zakresie dostępności komunikacyjnej Miasto Szczecin uzyskało
bardzo wysoką ocenę obok Warszawy, Wrocławia i Poznania. Pozytywnie oceniona
została również aktywność marketingowa oraz możliwość transformacji gospodarczej.
Pod względem aktywności gospodarczej i zamożnością społeczności lokalnej
Szczecin uplasował się na przedostatniej pozycji. Pozostałe wskaˇniki
ukształtowały się na poziomie przeciętnym dla dużych miast.
Po zsumowaniu wszystkich wskaˇników dokonano syntetycznej
oceny kompleksowej. Podzielono miasta na cztery klasy: A, B, C, D. Szczecin
uplasował się w grupie B obok Gdańska, Opola, Olsztyna, Zielonej Góry,
Katowic, Katowic, Torunia i Łodzi. W porównaniu z poprzednim rankingiem,
Szczecin poprawił swoją pozycję wewnątrz klasy B.
|
|