Wniosek Kredytowy Miasta Szczecina


Atrakcyjność inwestycyjna

Tradycyjne funkcje portowe miasta w powiązaniu z gospodarką wolnorynkową wykształciły w społeczeństwie Szczecina i regionu pewne specyficzne cechy, takie jak np. przedsiębiorczość, aktywność zawodowa, zdolności adaptacyjne. Dzięki nim procesy przystosowawcze do systemu gospodarki wolnoryn-kowej przebiegają tutaj stosunkowo szybciej niż w innych rejonach kraju.
W układzie przestrzennym, zespół miejski Szczecina (miasto i jego strefa podmiejska) graniczący bezpośrednio z Unią Europejską, posiada wyróżniające się walory położenia, dostępności, zagospodarowania i środowiska, stwarzające wyjątkowo korzystne warunki do dynamizowania rozwoju gospodarczego, kulturalnego i społecznego. Miasto tradycyjnie dysponuje szerokimi i stale rosnącymi powiązaniami z zagranicą, zróżnicowaną strukturą gospodarczą, wykwalifikowaną w pełnym przekroju zawodowym siłą roboczą, korzystnym środowiskiem dla działalności gospodarczej oraz dobrze ukształtowanym i rozwojowym zapleczem naukowo - badawczym i akademickim.

Jako ważny węzeł komunikacji kolejowej, drogowej, lotniczej i morskiej jest istotnym ośrodkiem współpracy międzynarodowej oraz przygranicznej. Jest centrum województwa oraz Euroregionu Pomerania. Europejska rola Szczecina w aspektach transgranicznych wiąże się z osiami komunikacyjnymi Bałtyk - Szczecin - Berlin oraz Skandynawia - Europa Południowa. Mimo tak korzystnych warunków, zarówno województwo jak i miasto Szczecin są podatne na odpływ ludności. Jednym z powodów może być fakt, że zapleczem dla silnie rozwiniętego przemysłu przetwórstwa spożywczego miasta i województwa było dobrze rozwinięte rolnictwo państwowe. Jego degradacja stworzyć może stan ekonomicznego i społecznego zagrożenia pewnej części województwa, stwarzając tym samym istotne przeszkody dla szybkiego rozwoju Szczecina i regionu.

Od kilku lat profesjonalne badania ryzyka oraz atrakcyjności inwestycyjnej miast i województw prowadzi Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową w Gdańsku. Atrakcyjność inwestycyjna oceniana jest w klasach od A do C w przypadku miast wojewódzkich oraz od A do G dla powiatów grodzkich. Obu tych grup nie można razem łączyć, gdyż poziom określony dla grupy pierwszej jako A nie jest porównywalny, a nawet równy klasie B w drugiej grupie.

W analizie ze stycznia 2001r. Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową uwzględniono następujące elementy służące ocenie jakości życia w mieście:

  • chłonność rynku lokalnego, powiązana z wielkością rynku, zamożnością społeczności lokalnej oraz poziomem aktywności gospodarczej;
  • jakość rynku pracy, mierzona głównie poziomem wykształcenia oraz obecnością i jakością instytucji naukowych, edukacyjnych i badawczych;
  • klimat społeczny, związany z aktywnością społeczną, tworzeniem się instytucji społeczeństwa obywatelskiego oraz ze stabilnością polityczną;
  • koszty prowadzenia działalności gospodarczej, w ramach których pod uwagę wzięto ceny nieruchomości i zróżnicowanie kosztów pracy;
  • infrastruktura techniczna;
  • infrastruktura otoczenia biznesu, a więc rozwój sieci bankowej, instytucji ubezpieczeniowych i innych obsługujących życie gospodarcze;
  • dostępność komunikacyjna: położenie względem głównych dróg i linii kolejowych, planowanych autostrad, portów, przejść granicznych, lotnisk międzynarodowych i lokalnych;
  • skuteczność transformacji gospodarczej: postępy w rozwoju sektora prywatnego, dotychczasowa aktywność inwestorów zagranicznych, zróżnicowanie branżowej struktury gospodarczej;
  • aktywność marketingową lokalnych władz samorządowych;
  • możliwości wypoczynkowe związane z bliskością terenów wartościowych przyrodniczo (jak parki narodowe), obiektów zabytkowych, muzeów, a także z wielkością i jakością bazy noclegowej.

W zakresie dostępności komunikacyjnej Miasto Szczecin uzyskało bardzo wysoką ocenę obok Warszawy, Wrocławia i Poznania. Pozytywnie oceniona została również aktywność marketingowa oraz możliwość transformacji gospodarczej. Pod względem aktywności gospodarczej i zamożnością społeczności lokalnej Szczecin uplasował się na przedostatniej pozycji. Pozostałe wskaˇniki ukształtowały się na poziomie przeciętnym dla dużych miast.

Po zsumowaniu wszystkich wskaˇników dokonano syntetycznej oceny kompleksowej. Podzielono miasta na cztery klasy: A, B, C, D. Szczecin uplasował się w grupie B obok Gdańska, Opola, Olsztyna, Zielonej Góry, Katowic, Katowic, Torunia i Łodzi. W porównaniu z poprzednim rankingiem, Szczecin poprawił swoją pozycję wewnątrz klasy B.

 

 

wydrukuj stronę