|
Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania
przestrzennego Szczecina
Analiza szans i zagrożeń SWOT
UWARUNKOWANIA LOKALNE
SILNE STRONY
- korzystnie przebiegająca transformacja gospodarcza, w tym restrukturyzacja
przemysłu, wyjątkowo niskie bezrobocie, duża liczba nowych podmiotów
gospodarczych, łagodny klimat
- duża ilość terenów inwestycyjnych
- port morsko-rzeczny, jeden z największych na Bałtyku
- dobre warunki do rozwoju gospodarki turystycznej, bardzo dobre do
rozwoju jachtingu
- bogata historia miasta, zabytki
- wysoka jakość architektury XIX-wiecznej
- atrakcyjne miejsce do mieszkania: efektowne śródmieście, bulwary nadrzeczne,
dużo zieleni parkowej, bardzo dobre warunki do wypoczynku w sąsiedztwie
miasta
- rozwinięte funkcje wiodące: gospodarka morska, przemysł, usługi
- rozwinięty ośrodek administracyjny o randze ponadregionalnej
- wykształcony ośrodek akademicki
- aktywność gospodarcza społeczeństwa, dobre wykształcenie i kultura
techniczna kadr, znajomość zachodnich standardów pracy
- młoda struktura wieku ludności
- położenie u ujścia rzeki żeglownej posiadającej połączenia z europejskim
systemem dróg wodnych
- dobre połączenia kolejowe
- lotnisko Dąbie, potencjalne lotnisko dyspozycyjne
- istniejące połączenie autostradowe z Berlinem i Europą Zachodnią
- względnie dobry stan transportu drogowego i parkowania w Śródmieściu
- praktycznie nieograniczona dostępność wody dla celów technologicznych,
bliskość źródła energii elektrycznej (Dolna Odra)
- wysokie wskaźniki wyposażenia miasta w systemy infrastruktury technicznej
SŁABOŚCI
- brak kapitału
- brak terenów inwestycyjnych gotowych do zabudowy, mało efektywna polityka
gospodarki gruntami miejskimi
- ograniczenia naturalne dostępu do portu od strony morza (długi tor
podejściowy, kosztowne utrzymanie toru, ograniczenia batymetryczne)
- zbyt niska ranga kultury, mała liczba imprez o znaczeniu międzynarodowym,
niedostateczna ilość obiektów dla takich imprez
- brak zabytków klasy europejskiej, brak starego miasta
- degradacja techniczna, estetyczna i społeczna XIX-wiecznej zabudowy
mieszkaniowej
- mała czytelność układu urbanistycznego dla przyjezdnych, zbyt duża
szerokość pasa Międzyodrza - dezintegracja miasta, zaniedbania w zakresie
zieleni miejskiej
- brak przemysłu wysokich technologii
- niskie zaludnienie polskiego Pomorza Zachodniego, ograniczony obszar
regionu obsługowego
- brak placówek naukowo-badawczych (poza akademickimi), mała liczba
kierunków artystycznych
- niska świadomość i przestrzeganie prawa, w tym planów zagospodarowania
przestrzennego, brak znajomości praw i obowiązków mieszkańców miasta
- starzenie się społeczeństwa, ujemny przyrost naturalny
- niski standard drogi wodnej Odry
- brak szybkich połączeń kolejowych typu TGV, niekorzystne położenie
dworca względem miasta
- słabo rozwinięta sieć połączeń lotniczych
- niska jakość połączeń drogowych, zewnętrznych
- niedostateczny stan połączeń drogowych między lewo- a prawobrzeżną
częścią miasta, fatalny stan Trasy Nadodrzańskiej, brak obwodnic
- zanieczyszczenie wód powierzchniowych, w tym Odry
- niedorozwój jakościowy infrastruktury technicznej, brak oczyszczalni
ścieków dla Lewobrzeża, niska jakość wody, brak składowiska odpadów
przemysłowych
UWARUNKOWANIA ZEWNĘTRZNE
SZANSE
- nadgraniczne położenie w kontekście integracji z UE
- otwarcie granic
- odtworzenie regionu obsługowego miasta po zachodniej stronie granicy
- bliskie położenie Berlina
- atrakcyjność "sentymentalna" dla zagranicznych sąsiadów
- euroregion Pomerania
- słabość ośrodków usługowych w sąsiedztwie: Koszalina, Gorzowa, Piły,
Prenzlau, Pasewalku, Anklam, Schwedt
- projektowane: autostrada A3, autostrada do Hamburga po niemieckiej
stronie granicy, przeprawa przez Odrę w Policach
- brak problemów reprywatyzacyjnych
- łatwość przenikania wzorców zagranicznych
ZAGROŻENIA
- spontaniczna urbanizacja gmin przygranicznych na zachód od miasta
- nielegalna imigracja
- niskie zaludnienie przygranicznych gmin niemieckich
- wzrost konkurencyjności Berlina, zdominowanie Szczecina przez Berlin
- wzrost tendencji ksenofobicznych i nacjonalistycznych
- konkurencja Berlina, Trójmiasta i Poznania w pozyskiwaniu atrakcyjnych
inwestycji
- wyjątkowo niskie środki państwowe na infrastrukturę techniczną w mieście
- brak skutecznej polityki mieszkaniowej państwa
- zbyt agresywna polityka ochrony środowiska przyrodniczego i kulturowego
- konkurencyjność Świnoujścia i portów niemieckich w usługach portowych
- trudności w rozwiązywaniu problemu utylizacji odpadów i innych konfliktowych
problemów gospodarki komunalnej
- niska rentowność rolnictwa pomorskiego
- zagrożenie przestępczością
- utrata ważności przez plany miejscowe z końcem 1999 r.
|
|