Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Szczecina

Analiza szans i zagrożeń SWOT

UWARUNKOWANIA LOKALNE

SILNE STRONY

  • korzystnie przebiegająca transformacja gospodarcza, w tym restrukturyzacja przemysłu, wyjątkowo niskie bezrobocie, duża liczba nowych podmiotów gospodarczych, łagodny klimat
  • duża ilość terenów inwestycyjnych
  • port morsko-rzeczny, jeden z największych na Bałtyku
  • dobre warunki do rozwoju gospodarki turystycznej, bardzo dobre do rozwoju jachtingu
  • bogata historia miasta, zabytki
  • wysoka jakość architektury XIX-wiecznej
  • atrakcyjne miejsce do mieszkania: efektowne śródmieście, bulwary nadrzeczne, dużo zieleni parkowej, bardzo dobre warunki do wypoczynku w sąsiedztwie miasta
  • rozwinięte funkcje wiodące: gospodarka morska, przemysł, usługi
  • rozwinięty ośrodek administracyjny o randze ponadregionalnej
  • wykształcony ośrodek akademicki
  • aktywność gospodarcza społeczeństwa, dobre wykształcenie i kultura techniczna kadr, znajomość zachodnich standardów pracy
  • młoda struktura wieku ludności
  • położenie u ujścia rzeki żeglownej posiadającej połączenia z europejskim systemem dróg wodnych
  • dobre połączenia kolejowe
  • lotnisko Dąbie, potencjalne lotnisko dyspozycyjne
  • istniejące połączenie autostradowe z Berlinem i Europą Zachodnią
  • względnie dobry stan transportu drogowego i parkowania w Śródmieściu
  • praktycznie nieograniczona dostępność wody dla celów technologicznych, bliskość źródła energii elektrycznej (Dolna Odra)
  • wysokie wskaźniki wyposażenia miasta w systemy infrastruktury technicznej

SŁABOŚCI

  • brak kapitału
  • brak terenów inwestycyjnych gotowych do zabudowy, mało efektywna polityka gospodarki gruntami miejskimi
  • ograniczenia naturalne dostępu do portu od strony morza (długi tor podejściowy, kosztowne utrzymanie toru, ograniczenia batymetryczne)
  • zbyt niska ranga kultury, mała liczba imprez o znaczeniu międzynarodowym, niedostateczna ilość obiektów dla takich imprez
  • brak zabytków klasy europejskiej, brak starego miasta
  • degradacja techniczna, estetyczna i społeczna XIX-wiecznej zabudowy mieszkaniowej
  • mała czytelność układu urbanistycznego dla przyjezdnych, zbyt duża szerokość pasa Międzyodrza - dezintegracja miasta, zaniedbania w zakresie zieleni miejskiej
  • brak przemysłu wysokich technologii
  • niskie zaludnienie polskiego Pomorza Zachodniego, ograniczony obszar regionu obsługowego
  • brak placówek naukowo-badawczych (poza akademickimi), mała liczba kierunków artystycznych
  • niska świadomość i przestrzeganie prawa, w tym planów zagospodarowania przestrzennego, brak znajomości praw i obowiązków mieszkańców miasta
  • starzenie się społeczeństwa, ujemny przyrost naturalny
  • niski standard drogi wodnej Odry
  • brak szybkich połączeń kolejowych typu TGV, niekorzystne położenie dworca względem miasta
  • słabo rozwinięta sieć połączeń lotniczych
  • niska jakość połączeń drogowych, zewnętrznych
  • niedostateczny stan połączeń drogowych między lewo- a prawobrzeżną częścią miasta, fatalny stan Trasy Nadodrzańskiej, brak obwodnic
  • zanieczyszczenie wód powierzchniowych, w tym Odry
  • niedorozwój jakościowy infrastruktury technicznej, brak oczyszczalni ścieków dla Lewobrzeża, niska jakość wody, brak składowiska odpadów przemysłowych

 

UWARUNKOWANIA ZEWNĘTRZNE

SZANSE

  • nadgraniczne położenie w kontekście integracji z UE
  • otwarcie granic
  • odtworzenie regionu obsługowego miasta po zachodniej stronie granicy
  • bliskie położenie Berlina
  • atrakcyjność "sentymentalna" dla zagranicznych sąsiadów
  • euroregion Pomerania
  • słabość ośrodków usługowych w sąsiedztwie: Koszalina, Gorzowa, Piły, Prenzlau, Pasewalku, Anklam, Schwedt
  • projektowane: autostrada A3, autostrada do Hamburga po niemieckiej stronie granicy, przeprawa przez Odrę w Policach
  • brak problemów reprywatyzacyjnych
  • łatwość przenikania wzorców zagranicznych

ZAGROŻENIA

  • spontaniczna urbanizacja gmin przygranicznych na zachód od miasta
  • nielegalna imigracja
  • niskie zaludnienie przygranicznych gmin niemieckich
  • wzrost konkurencyjności Berlina, zdominowanie Szczecina przez Berlin
  • wzrost tendencji ksenofobicznych i nacjonalistycznych
  • konkurencja Berlina, Trójmiasta i Poznania w pozyskiwaniu atrakcyjnych inwestycji
  • wyjątkowo niskie środki państwowe na infrastrukturę techniczną w mieście
  • brak skutecznej polityki mieszkaniowej państwa
  • zbyt agresywna polityka ochrony środowiska przyrodniczego i kulturowego
  • konkurencyjność Świnoujścia i portów niemieckich w usługach portowych
  • trudności w rozwiązywaniu problemu utylizacji odpadów i innych konfliktowych problemów gospodarki komunalnej
  • niska rentowność rolnictwa pomorskiego
  • zagrożenie przestępczością
  • utrata ważności przez plany miejscowe z końcem 1999 r.

 

 

wydrukuj stronę