Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Szczecina

Uwarunkowania ponadlokalne

Szczecin jest miastem wojewódzkim, stolicą Pomorza Zachodniego, centrum aglomeracji i głównym ogniwem Szczecińskiego Zespołu Miejskiego, odgrywa również rolę ośrodka ponadregionalnego. W skład Szczecińskiego Zespołu Miejskiego, oprócz samego Szczecina, wchodzą miasta: Police, Stargard Szczeciński, Gryfino i Goleniów oraz sąsiednie gminy rolnicze podlegające gwałtownej urbanizacji.

Miasto jest ważnym ośrodkiem współpracy politycznej, społecznej i kulturalnej pomiędzy władzami lokalnymi Polski, Niemiec i krajów skandynawskich. W polsko-niemieckiej strefie przygranicznej Szczecin jest największym organizmem miejskim. Miasto silnie oddziałuje na całe historyczne Pomorze i Brandenburgię, zajmując niekwestionowaną pozycję lidera w euroregionie Pomerania. Pełni też funkcję stolicy tego euroregionu.

Dla Szczecina szczególne znaczenie ma bliskość Berlina, który jest obecnie najbardziej dynamicznie rozwijającą się metropolią Europy. Wykorzystując swoje walory, Szczecin może się stać dla stolicy Niemiec uzupełnieniem w rozwoju wielu funkcji. Podjęta została decyzja o zlokalizowaniu na jego terenie siedziby ponad 100-osobowego dowództwa i sztabu Międzynarodowego Korpusu Północno-Wschodniego NATO oraz liczącej od 400 do 500 osób duńsko-niemiecko-polskiej jednostki wspierającej. Szczecin jest ważnym węzłem transportowym w skali kraju i Europy. Nie sposób pominąć tu znaczenia, jakie ma położenie na trasie transeuropejskiego korytarza transportowego północ-południe, łączącego południową Skandynawię - przez Świnoujście, Szczecin, szlak odrzański, Czechy, Austrię - z portami Morza Śródziemnego. Korzystne położenie geograficzne na skrzyżowaniu szlaków wszystkich rodzajów transportu, a przede wszystkim obecność portów morskich predestynują miasto do roli transportowego centrum logistycznego. Szczecin jest jedynym miastem w Polsce, które już obecnie ma powiązanie z systemem autostrad Europy Zachodniej za pośrednictwem autostrady A6. Przez miasto przebiegają drogi krajowe w kierunkach północ-południe i wschód-zachód, które wymagają rozbudowy. Szczecin jest też ważnym węzłem kolejowym. Połączenia miasta z sąsiednimi ośrodkami nie są dostatecznie sprawne; dotyczy to także połączenia z Berlinem. W Szczecinie jest kilka stoczni, w tym Stocznia Szczecińska S.A., jedna z najlepszych w Europie i na świecie, oraz jedno z sześciu najlepszych przedsiębiorstw żeglugowych na świecie - PŻM. Ponadto, istnieje tu holding Zarząd Portu Szczecin-Świnoujście S.A. oraz Wolny Obszar Celny, które dysponują nabrzeżami, magazynami i innymi urządzeniami portowymi. Port szczecińsko-świnoujski jest zaliczany do największych portów morskich Bałtyku. Odra jest ważnym szlakiem żeglugi śródlądowej dla transportu rzecznego z południa Polski. Bardzo ważne jest połączenie wodne z Berlinem (i dalej z resztą Europy) poprzez kanał Odra-Hawela, które zapewnia żegludze możliwość przewozu masy towarowej z całej Europy Zachodniej. Niedaleko Goleniowa, w odległość 45 km od Szczecina, znajduje się lotnisko obsługujące regularne rejsy na liniach krajowych i międzynarodowych. Istotną szansą rozwojową miasta jest lotnisko sportowo-sanitarne w Szczecinie Dąbiu, które może być rozbudowane i pełnić funkcję małego lotniska miejskiego. Pozwoli to na lepszy kontakt z Berlinem i Skandynawią, przede wszystkim biznesmenom, którzy będą działać na terenie Szczecina. Bezpośrednie sąsiedztwo lotniska i jeziora Dąbie stwarza korzystne warunki do potencjalnego rozwoju międzynarodowego centrum jachtowego. Rozwinięta funkcja transportowa stwarza szansę dla rozwoju miasta we wszystkich dziedzinach: gospodarczej, administracyjnej, usługowej, turystycznej. Walory środowiska naturalnego regionu, nie zawsze należycie wykorzystane, stanowią ogromny potencjał rozwoju całego regionu i samego miasta. Należą do nich przede wszystkim pobrzeże Bałtyku, Woliński Park Narodowy, parki krajobrazowe: iński, cedyński, szczeciński Puszcza Bukowa, Doliny Dolnej Odry, a także liczne rezerwaty przyrody, obszary leśne i duże akweny śródlądowe. W strefie nadmorskiej coraz intensywniej rozwija się infrastruktura związana z wypoczynkiem, rekreacją, turystyką i lecznictwem sanatoryjnym. Szczecin stanowi zaplecze wszelkiego rodzaju usług dla gości odwiedzających ten region. Bezpośrednie sąsiedztwo Szczecina z terenami Puszczy Wkrzańskiej, Puszczy Goleniowskiej i Puszczy Bukowej oraz różnorodność i atrakcyjność występujących krajobrazów mają korzystny wpływ na rozwój różnych form turystyki. Szczególnie sprzyjające warunki ma rozwój turystyki wodnej. Istniejąca sieć kanałów sztucznych i naturalnych pozwala na włączenie jeziora Dąbie do ogólnoeuropejskiego systemu szlaków wodnych, stwarzając tym samym dogodne możliwości rozwoju żeglugi jachtowej, sportów wodnych oraz tzw. turystyki kanałowej.

 

wydrukuj stronę