|
Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania
przestrzennego Szczecina
Fizjonomia miasta
Krajobraz Szczecina musi być rozważany jako obszar objęty granicami administracyjnymi
miasta, rozszerzony o powierzchniowe i pasmowe układy przestrzenne, tworzące
scalone z miastem jednolite struktury przyrodniczo-krajobrazowe: Puszczę
Bukową, Puszczę Wkrzańską, Puszczę Goleniowską, estuarium Odry z jeziorem
Dąbie. W te naturalne struktury wpisana jest tkanka miejska, zarówno historyczna,
jak i współczesna. Wszystkie obszary leśne i wody powierzchniowe, stanowiące
znaczący procent powierzchni, wnikają lub przecinają tkankę miejską, tworząc
podstawowy (oprócz zabudowy), krajobrazowy element fizjonomii. O oglądzie
miasta i odbiorze estetycznym decydują ciekawe panoramy i widoki z łatwo
dostępnych miejsc, punktów i ciągów widokowych ogólnie dostępnych, tereny
leśne, parkowe i przywodne, akweny, przestrzenie publiczne w obszarach
zabudowanych, zespoły zabudowy historycznej i pojedyncze obiekty architektoniczne.
Wszystkie wymienione elementy tworzą fizjonomię miasta, stwarzają więˇ
mieszkańców identyfikujących się z miastem i miejscem, w którym zamieszkali.
Pozytywne elementy fizjonomii stwarzają gościom komfort turystyczny i
zachęcają do pobytów i powtórnych odwiedzin. Jest to ważny czynnik rozwojowy
miasta w sferze pozamaterialnej, popularyzujący Szczecin poza jego granicami,
szczególnie w euroregionie Pomerania.
Najważniejsze elementy decydujące o odbiorze fizjonomii Szczecina to:
- szerokoprzestrzenne panoramy ze stoku Gór Bukowych, skarpy pomorzańskiej,
wzgórz Gocławia (dawna wieża Bismarcka), wzgórza Arkony (pozostałości
po dawnej wieży Quistorpa), ze skarpy warszewskiej na zabudowę Śródmieścia
i z północnej części Śródmieścia na Wzgórza Warszewskie, z Trasy Zamkowej
na Odrę, port, Stare Miasto, Wały Chrobrego i nowe osiedla mieszkaniowe;
- kompozycje zespołów zabudowy i zieleni parkowej, przestrzenie publiczne
krystalizujące strukturę miasta: Stare Miasto z Zamkiem Książąt Pomorskich,
Wały Chrobrego, eklektyczne Śródmieście, Cmentarz Centralny, Jasne Błonia
z parkiem Kasprowicza, wille West Endu, osiedle Pogodno; w ciągi widokowe
i osie kompozycyjne: bulwar Nadodrzański, ul. ks. kard. S. Wyszyńskiego,
Brama Portowa, plac Zwycięstwa, aleja Wojska Polskiego, plac Żołnierza
Polskiego, aleja Jedności Narodowej, plac Grunwaldzki, aleja Niepodległości,
ul. Piłsudskiego, aleja Piastów;
- wloty drogowe i wodne do miasta, "bramy miejskie": ul. Gdańska,
ul. Ku Słońcu, ul. Autostrada Poznańska i ul. Południowa, autostrada
A6 (w części przebiegającej przez Prawobrzeże), dworzec kolejowy, lotnisko
w Dąbiu, rzeka Odra przed Wyspą Zieloną, rzeka Odra przed wyspą Gryfia,
jezioro Dąbie przy Orlim Przekopie;
- obiekty dysharmonizujące krajobraz miejski to: napowietrzne linie
elektroenergetyczne oraz nadziemne sieci cieplne wraz z kompensatorami
w formie bram w poprzek ulic, ogrody działkowe w centrum miasta, tymczasowe
kioski i pawilony ustawiane na chodnikach i placach przeznaczonych pod
trwałą zabudowę, nie zabudowane place po wyburzeniach powojennych (przypadkowe
i nie planowane przestrzenie i ubytki, dekomponujące zespoły i ciągi
zabudowy), niektóre budynki zrealizowane po wojnie, drastycznie niedostosowane
do otaczającej zabudowy i historycznej tradycji, tereny wojskowe na
miejskich obszarach leśnych.
|
|