Sieć uliczna Istniejąca sieć uliczna będzie wymagała przekształceń zmierzających w kierunku stworzenia warunków do sprawnego przemieszczania się osób i towarów. Zarówno ze względu na zainwestowanie miejskie, jak i z powodów ekonomicznych nie będzie możliwa rozbudowa układu ulicznego w takim zakresie, aby możliwe było pełne zaspokojenie wzrastających wciąż potrzeb zmotoryzowanych, szczególnie w Śródmieściu. Zakłada się, że podstawową rolę w obsłudze przewozów pasażerskich będzie odgrywała komunikacja zbiorowa i w związku z tym przy rozbudowie i modernizacji sieci ulicznej muszą być uwzględniane jej potrzeby. Celem usprawnienia niewydolnych już powiązań miasta z zewnętrznym układem drogowym przewiduje się zmodernizowanie ulic wylotowych, które stanowią przedłużenie dróg krajowych na terenie miasta, tj. Mieszka I - Południowa (droga nr 117) - inwestycja już rozpoczęta, przy czym zakończenie przebiegu tej drogi w granicach miasta zakłada się na skrzyżowaniu z obwodnicą Śródmieścia (rejon ul. Piastów - Powstańców Wielkopolskich), Batalionów Chłopskich - Granitowa - Metalowa - Przodowników Pracy - Rymarska (droga nr 118), Ku Słońcu (droga nr 116). W wypadku tej ostatniej zakłada się przesunięcie kierunku wylotowego, który będzie nawiązywać do zmienionego przebiegu tej drogi na terenie gminy Dobra, oraz zmianę przebiegu przez miasto, tj. od ul. Ku Słońcu poprzez obwodnicę śródmiejską i dalej ul. Nowogdańską do ul. Struga. Zakłada się również zmianę kierunku wylotowego północnego (Police) w ciągu drogi krajowej nr 115 (Wojska Polskiego), który nawiązywać będzie do planowanego przebiegu drogowej obwodnicy zachodniej. W rejonie Śródmieścia droga nr 115 będzie prowadzona przez obwodnicę śródmiejską od skrzyżowania przy stacji Łękno do połączenia z drogą nr 116. Zasadniczą zmianę przewiduje się w powiązaniach w kierunku południowym. Ruch na tym kierunku będzie obsługiwany głównie poprzez planowaną autostradę A3, której połączenie z drogą krajową A6 zakłada się w rejonie ul. Srebrnej. Na kierunku wschodnim przyjmuje się doprowadzenie ul. Szosa Stargardzka do parametrów ulicy ekspresowej, tj. takich, jakie są zakładane dla drogi krajowej nr 10 poza granicami miasta. Zakłada się zmiany w zewnętrznym układzie drogowym, polegające na realizacji obwodnicy wschodniej i zachodniej miasta oraz połączenia promowego w rejonie Polic. Wszystkie te działania mają na celu eliminację z sieci ulicznej ruchu tranzytowego, w tym ruchu z przejść granicznych, a także przewozów materiałów niebezpiecznych. W przypadku obwodnicy zachodniej, ze względu na możliwość skierowania znacznej części ruchu związanego z przejściem granicznym w Lubieszynie poza granicę miasta, szczególnie istotny będzie jej odcinek południowy - od drogi krajowej nr 116 do połączenia z drogą krajową nr 117 i autostradą A6. Dalszym powiązaniem tranzytowym na kierunku wschód-zachód może być nowe połączenie drogowe, tzw. Via Hanseatica, przebiegające na północ od Szczecina, od drogi krajowej nr 3 w kierunku Niemiec, wymagające stałej przeprawy przez Odrę w rejonie Polic. W dalszej przyszłości niezbędna będzie realizacja dodatkowego połączenia na kierunku wschód-zachód przez Międzyodrze (tzw. ul. Nowogdańska), stanowiącego przedłużenie obwodnicy Śródmieścia. Uzasadnione jest ono:
Wcześniej należy poprawić warunki ruchu na obecnym głównym ciągu komunikacyjnym wschód-zachód (Gdańska - Energetyków) poprzez rozdział potoków ruchu na kierunku wschodnim (most Cłowy i most Nowocłowy) oraz odciążenie jej z ruchu lokalnego poprzez wprowadzenie w możliwie jak największym zakresie ulic wspomagających. Celem poprawy dostępności rejonu portu zakłada się jego bezpośrednie powiązanie z zewnętrznym układem drogowym, tj. autostradą A6 i A3, poprzez wprowadzenie nowego połączenia przez Międzyodrze. Pierwszym etapem tego zamierzenia jest budowa przeprawy mostowej przez Parnicę na przedłużeniu ul. Hryniewieckiego i połączenie jej węzłem bezkolizyjnym z ul. Gdańską. Celowi temu będzie również służyć inwestycja obejmująca budowę mostu Nowocłowego z współpracującym z nim układem drogowym oraz tzw. ul. Nowoprzestrzenna, przebiegająca przez prawobrzeżną część miasta. Nowe połączenie przez Międzyodrze - łącznie z ul. Nowogdańską i ul. Autostrada Poznańska - stanowić będzie podstawowy układ obsługujący ruch z kierunku południowego i umożliwiać - w powiązaniu z obwodnicą Śródmieścia - jego rozprowadzenie do poszczególnych dzielnic. Przewiduje się poprawę, a przynajmniej zahamowanie pogarszania się warunków ruchu w Śródmieściu poprzez skierowanie ruchu, głównie międzydzielnicowego, na zewnętrzną obwodnicę Śródmieścia, przebiegającą ulicami: Rugiańska, Przyjaciół Żołnierza, Wszystkich Świętych, a następnie wzdłuż terenów kolejowych, w rejonie ul. Dąbrowskiego do planowanej trzeciej przeprawy mostowej usytuowanej w rejonie ul. Zapadłej. Na obszarze Śródmieścia, ze względu na istniejące zainwestowanie, zasięg przekształceń sieci ulicznej będzie ograniczony. Działania na tym obszarze będą się musiały koncentrować na usprawnieniu istniejącego układu poprzez czynności z zakresu inżynierii ruchu. Większą też rolę w obsłudze tego obszaru będzie musiała odgrywać komunikacja zbiorowa, co będzie wymagać zapewnienia jej priorytetu w ruchu kosztem pozostałych jego uczestników. Zakłada się podjęcie działań, które umożliwią, w większym niż dotychczas stopniu, skierowanie ruchu na obrzeża Śródmieścia: wprowadzenie nowego połączenia w północnej części Śródmieścia (ul. 1 Maja), co spowoduje większe wykorzystanie ciągu ulic Jana z Kolna - Łady i tym samym odciążenie al. Wyzwolenia - Niepodległości; zmodernizowanie ciągu wzdłuż Odry (Nabrzeże Wieleckie - Kolumba - Szczawiowa), mającego istotny wpływ na sprawne przemieszczanie się po wschodnim obrzeżu Śródmieścia; połączenie ul. Bohaterów Warszawy z Narutowicza, które pozwoliłoby na przejęcie części ruchu z ul. Krzywoustego; przebudowę połączenia z północno-zachodnią częścią miasta (przebudowa skrzyżowania Wyzwolenia - Kołłątaja - Staszica - Piotra Skargi), gdzie już obecnie sytuacja jest krytyczna; modernizację fragmentu układu związanego z Trasą Nadodrzańską w rejonie stoczni. W ramach przekształceń układu komunikacyjnego Śródmieścia przewiduje się wprowadzenie na jego fragmentach strefy lub stref ruchu uspokojonego, w których będzie obowiązywać odstąpienie od zasady pełnej swobody korzystania z samochodu. Strefy ruchu uspokojonego stworzą lepsze warunki dla ekologicznych środków podróży (pieszo, rower) i poprawią warunki środowiska mieszkalnego. Wielkość strefy (stref) i zakres ograniczeń będzie określony na podstawie specjalistycznego opracowania. Znacznych przekształceń i uzupełnień będzie wymagać sieć uliczna części północnej miasta. Gruntowna modernizacja tzw. Trasy Nadodrzańskiej (Nad Odrą, Światowida, Dębogórska, Ludowa) jest warunkiem aktywizacji terenów przemysłowych wzdłuż Odry. Nadal podstawową rolę w obsłudze północnej części miasta będzie odgrywać trasa "średnicowa", obejmująca ciąg ulic Szosa Polska, Pokoju, Bogumińska, Obotrycka, Wilcza. Wymagać ona będzie przebudowy łącznie z niewydolnym już skrzyżowaniem Obotrycka - Wilcza - Przyjaciół Żołnierza. Poza granicami miasta przewiduje się ukierunkowanie tej trasy do połączenia z planowaną obwodnicą Polic. Ze względu na nasilanie się procesów inwestycyjnych, konieczne będzie uzupełnienie układu tej części miasta polegające na przebudowie ulicy Krasińskiego i Duńskiej oraz ulicy Warcisława na odcinku na północ od trasy obwodowej Śródmieścia. W zachodniej części miasta, oprócz modernizacji ulic wylotowych (Ku Słońcu, Mieszka I - Południowa), przewiduje się ukształtowanie nowego połączenia na kierunku północ-południe, od al. Wojska Polskiego do ul. Południowej, spinającego poszczególne osiedla tej części miasta i tworzącego jednocześnie tzw. małą obwodnicę zachodnią. Trasa ta będzie obejmować ul. Szafera i jej połączenie do Łukasińskiego, ul. Taczaka, Derdowskiego i tzw. ulicę Nowokrakowską. Połączenie to pozwoli na przejęcie ruchu z przeciążonych ulic Dworska - Wierzbowa. W okresie przejściowym ulica ta mogłaby częściowo przejąć rolę obwodnicy zachodniej. W dzielnicy Prawobrzeże przewiduje się wzmocnienie układu ulicznego poprzez wprowadzenie nowej ulicy w jej części północnej, tzw. Nowoprzestrzennej, która przedłużona poza granice miasta, będzie się łączyć z drogą krajową nr 3 Szczecin-Świnoujście (Gdańsk). Wprowadzenie drogi północnej ma na celu utworzenie drugiego wspomagającego połączenia na kierunku wschód-zachód, omijającego tereny zainwestowane w Dąbiu i przejmującego uciążliwy już obecnie ruch pojazdów przejeżdżających tranzytem przez tą część miasta ulicami Gierczak - Goleniowska oraz aktywizację nowych terenów inwestycyjnych w rejonie ul. Lubczyńskiej. Oprócz modernizacji wschodniego wlotu (Szosa Stargardzka) zakłada się modernizację obecnego głównego ciągu komunikacyjnego tej części miasta, obejmującego ulice Struga - Eskadrowa. Działania modernizacyjne polegać będą na ograniczeniu dostępu do niej oraz realizacji skrzyżowań bezkolizyjnych. Z punktu widzenia funkcjonowania układu ulicznego Prawobrzeża, istotna również będzie modernizacja ul. Łubinowej i Wiosennej (łącznie z jej przedłużeniem do ul. Przestrzennej) oraz ciągu Pszenna - Walecznych - Dąbska - Zoologiczna, który to układ, w powiązaniu z przewidywaną budową wiaduktów nad koleją w ciągach ulic Pomorskiej i Wiosennej, pozwoli na korzystne zmiany w rozkładzie ruchu, jak i w obsłudze komunikacją zbiorową zespołu osiedli Słoneczne, Majowe, Bukowe, Nad Rudzianką i Dąbie. Ważnym elementem systemu transportowego będą ścieżki rowerowe. Stworzenie właściwych warunków do korzystania z roweru spowoduje zwiększenie udziału ruchu rowerowego w podziale zadań przewozowych. Przewiduje się realizację ścieżek rowerowych na obszarze całego miasta. Będą to ciągi zarówno o charakterze rekreacyjnym, jak i szeroko pojętym ogólnym (praca, szkoły, usługi). Miejski układ ścieżek rowerowych będzie nawiązywał do projektowanych układów zewnętrznych. Schemat głównych ciągów rowerowych pokazany jest na rysunku 4 studium. Będzie on rozbudowywany i uzupełniany w miarę występujących lokalnych potrzeb. Komunikacja zbiorowa Podstawowym środkiem komunikacji zbiorowej będzie tramwaj wraz z współpracującą z nim siecią linii autobusowych. Rolę uzupełniającą w pasażerskiej obsłudze miasta będzie odgrywać system kolejowy. Zakłada się poprawę standardów obsługi komunikacją zbiorową (wysoka częstotliwość, odpowiednia zdolność przewozowa, duża gęstość sieci, wysoka prędkość) tak, aby mogła być konkurencyjna w stosunku do transportu indywidualnego. Na najbardziej obciążonym kierunku wschód-zachód - od osiedla Nad Rudzianką poprzez osiedle Słoneczne, most Nowocłowy, ul. Gdańską, Energetyków, Wyszyńskiego, Krzywoustego, 26 Kwietnia, Taczaka do pętli przy osiedlu Zawadzkiego - przewiduje się wprowadzenie linii szybkiego tramwaju. Ze względu na spodziewany znaczący wzrost wielkości potoków pasażerskich, przewiduje się również wprowadzenie drugiej linii szybkiego tramwaju na kierunku północ-południe, od Odolan poprzez ul. Warcisława, Krasińskiego, Wyzwolenia, 3 Maja do pętli przy ul. Potulickiej. Zakłada się na całej długości obu linii wprowadzenie priorytetów w ruchu dla pociągów tramwajowych oraz innych rozwiązań technicznych i organizacyjnych zapewniających sprawność ruchową. Przewiduje się modernizację torowisk tradycyjnego tramwaju oraz ich rozbudowę polegającą na:
Zakłada się, że na obszarze Śródmieścia będzie obowiązywał priorytet dla komunikacji zbiorowej. Przewiduje się przekształcenia sieci komunikacji autobusowej, zmierzające do ograniczenia roli autobusu na głównych kierunkach przewozów tramwajowych i zwiększenia jego roli jako środka dowozowego do głównych tras tramwajowych. Na obszarach nowych osiedli mieszkaniowych konieczne będzie tworzenie rezerw terenowych umożliwiających lokalizacje pętli autobusowych. Poprawa funkcjonowania komunikacji zbiorowej będzie wymagać modernizacji i rozbudowy zaplecza technicznego. Zakłada się modernizację zajezdni Golęcino i modernizację wraz z rozbudową zajezdni przy ul. Niemierzyńskiej. Rozwój układu tramwajowego w kierunku północnym i wschodnim wymagać będzie budowy dwóch nowych zajezdni na północy w rejonie Odolan i na Prawobrzeżu w rejonie autostrady A6 (osiedle Nad Rudzianką). Parkowanie Za główną zasadę polityki parkingowej w mieście przyjmuje się takie uwarunkowanie realizacji każdego obiektu, które rozwiązuje problem miejsc postojowych dla samochodów w ilości niezbędnej do prawidłowego funkcjonowania obiektu przy zastrzeżeniu, że dopuszcza się zaniżone standardy urbanistyczne, w tym wskaźniki miejsc parkingowych na terenach podlegających kompleksowej renowacji. Uznaje się więc za celowy podział miasta na strefy obowiązywania różnych wymogów dotyczących parkowania, tzn. strefę I, obejmującą część obszaru dzielnicy Śródmieście, w tym kwartały przeznaczone do renowacji, gdzie będą obowiązywać zaniżone wskaźniki miejsc parkingowych; strefę II, obejmującą część dzielnicy Śródmieście, w której nie dopuszcza się zaniżonych wskaźników parkingowych, ale obowiązują preferencje dla budowy garaży wielokondygnacyjnych i garaży podziemnych realizowanych jako samodzielne inwestycje, i strefę III, obejmującą pozostałą część miasta, gdzie wymienione preferencje i ulgi nie obowiązują. Granice stref zostały określone na rysunku studium. Wskaźniki dla poszczególnych stref ustalone zostaną odrębną uchwałą Rady Miasta. W obrębie Śródmieścia stosować się będzie ograniczanie i uspokajanie ruchu samochodowego oraz ustalanie wysokich opłat wymuszających rotację na parkingach w celu zniechęcenia do użytkowania samochodów w tym rejonie miasta. Działania te powinny być wsparte odpowiednim nadzorem, eliminującym nielegalne parkowanie. Zakłada się zaspokojenie potrzeb parkingowych na tych obszarach w pierwszej kolejności mieszkańcom obszaru, osobom niepełnosprawnym, interesantom i usługobiorcom oraz turystom. Potrzeby parkingowe związane z dojazdami do pracy będą zaspokojone w niepełnym zakresie i w drugiej kolejności. Koniecznym działaniem będzie budowa parkingów wielopoziomowych w rejonach dużego deficytu miejsc parkingowych i ograniczonej przestrzeni (która może być wykorzystana na te cele) w tych punktach miasta, gdzie nie stwarza to kolizji w ruchu (dobry dostęp do ulic podstawowego układu ulicznego, obszary Śródmieścia poza strefą ruchu uspokojonego) oraz budowę brakujących miejsc postojowych dla mieszkańców na terenie istniejących osiedli mieszkaniowych, celem zmniejszenia obecnie występującego deficytu. Ułatwi to jednocześnie sukcesywną likwidację garaży tymczasowych na obszarze całego miasta. Zachęcając mieszkańców do korzystania z komunikacji zbiorowej, należy również podjąć budowę parkingów strategicznych w pobliżu końcowych przystanków komunikacji zbiorowej i węzłów przesiadkowych, wspartą odpowiednią polityką taryfową (np. bilet parkingowy będący jednocześnie biletem komunikacji zbiorowej w strefie śródmiejskiej). Dla parkowania samochodów ciężarowych, oprócz istniejących baz transportowych, w wybranych punktach dzielnic peryferyjnych wskazuje się dodatkowe lokalizacje parkingów dla tych pojazdów. Poprawę w zakresie obsługi procesów dystrybucyjnych, magazynowania i przeładunków mogłoby zapewnić Zachodniopomorskie Centrum Logistyczne Transportu, dla którego możliwe są trzy lokalizacje w dzielnicy Prawobrzeże (ul. Tczewska, Lubczyńska, Przyszłości). Dla terminalu celnego w lewobrzeżnej części miasta możliwa jest lokalizacja na Ustowie, przy ul. Południowej. Z kolei, w obszarze strefy szczególnej atrakcyjności dla turystyki krajoznawczej wyznaczać się będzie przystanki dla turystycznych autokarów. Układ kolejowy Celem zapewnienia znacznie lepszej komunikacji miasta z innymi ważnymi ośrodkami krajowymi przewiduje się przystosowanie do zwiększonych prędkości pociągów linii kolejowych objętych umowami europejskimi (AGC i AGTC), tj. linii Szczecin-Poznań-Wrocław, Świnoujście-Szczecin-Zielona Góra. Zakłada się również elektryfikację linii Szczecin-Berlin, która to linia będzie ważnym elementem w powiązaniach transgranicznych. W przyszłości kierunek Berlin-Szczecin-Gdańsk powinien być wyposażony w połączenie kolejowe wielkich prędkości. Oprócz obsługi ruchu dalekobieżnego, kolej będzie podstawowym środkiem transportu w obsłudze ruchu podmiejskiego na kierunkach Stargard Szczeciński, Gryfino, Goleniów. Eliminację przewozów ładunków niebezpiecznych (głównie do Polic) z gęsto zaludnionych obszarów miasta, w tym Śródmieścia, zapewni planowana zachodnia obwodnica kolejowa. Podjęto prace przygotowawcze do modernizacji kolejowego przejścia granicznego Szczecin Gumieńce-Grambow/Tantow. Przewiduje się dostosowanie układów torowych, obiektów kubaturowych oraz innych urządzeń kolejowych do zwiększających się przewozów pasażerskich i towarowych. Nadal najważniejszą stacją obsługi ruchu towarowego będzie stacja Szczecin Port Centralny. Podstawową stacją w obsłudze ruchu pasażerskiego będzie natomiast Szczecin Główny. Zakończenie modernizacji tej stacji usunie ograniczenia jej zdolności przelotowej. W obrębie węzła szczecińskiego zakłada się poprawę zdolności przelotowej poprzez budowę drugiego toru pomiędzy stacją Szczecin Podjuchy i stacją Szczecin Port Centralny oraz przebudowę mostu na Regalicy. Usprawnienie ruchu poprzez realizację łącznicy Szczecin Port Centralny-Dziewoklicz umożliwi bezpośrednie przejazdy pociągów towarowych z linii wrocławskiej w kierunku stacji Szczecin Gumieńce oraz pociagów dalekobieżnych z tego kierunku do stacji Szczecin Główny z pominięciem stacji Szczecin Port Centralny. Zakłada się poprawę obsługi transportem kolejowym portu poprzez budowę drugiego toru łącznicy Szczecin Port Centralny-SPD (tzw. park Wrocławski), z wiaduktem nad ul. Gdańską i mostem nad Parnicą. W celu zapewnienia odpowiedniego zaplecza technicznego do obsługi technicznej i sanitarnej wagonów pasażerskich przewiduje się realizację nowej stacji postojowej w rejonie Zaleskich Łęgów przy stacji Szczecin Port Centralny. Lotnisko Szczecin Dąbie Przewiduje się modernizację lotniska Szczecin Dąbie do standardów lotniska regionalnego dostosowanego do przewozów pasażerskich na tzw. trzecim poziomie, tj. na liniach krótkiego zasięgu o małych potokach ruchu, przy zastosowaniu samolotów o pojemności rzędu 40 miejsc pasażerskich lub mniej. Lotnisko pełnić będzie funkcję uzupełniającą w przewozach pasażerskich w stosunku do lotniska w Goleniowie. Modernizacja lotniska na potrzeby komunikacji lotniczej, jako lotniska regionalnego, będzie wymagać wydłużenia i oznaczenia pomocami świetlnymi i radionawigacyjnymi drogi startowej, budowy sztucznej nawierzchni drogi startowej, wyposażenia lotniska w podstawowe obiekty obsługi podróżnych i zaplecza technicznego samolotów. Działania te będą wymagać powiększenia obszaru lotniska i włączenia w jego granice terenów położonych głównie po jego wschodniej stronie. Ze względów funkcjonalnych, przewiduje się lokalizację zabudowy portu lotniczego po stronie północnej. Zakłada się utrzymanie dotychczasowych funkcji związanych z potrzebami lotnictwa sportowo-usługowego. Żegluga śródlądowa W koncepcji transeuropejskiego systemu dróg wodnych, Odrze przypisuje się duże znaczenie, jako transportowej osi gospodarczej łączącej porty morskie w Szczecinie i Świnoujściu z południem kraju oraz poprzez kanał Odra-Havela z Berlinem i zachodnioeuropejskim systemem dróg śródlądowych. Zakłada się przystosowanie Odry do europejskiego systemu dróg wodnych o wysokim międzynarodowym standardzie (klasa Vb). W rejonie Szczecina modernizacja ta dotyczyłaby Odry Wschodniej (Regalicy) i toru żeglugi śródlądowej na jez. Dąbie oraz Odry Zachodniej i Skośnicy. W przypadku Odry Zachodniej pozwoli to zaktywizować gospodarczo tereny dolnych Pomorzan oraz otworzy nowe możliwości dla turystyki wodnej. Wymagać to będzie likwidacji barier technicznych, w celu uzyskania odpowiednich skrajni pod przeprawami mostowymi. Z uwagi na bariery techniczne, względy konserwatorskie, krajobrazowe i ekonomiczne, podważana jest celowość ustalenia dla Odry Zachodniej wysokiej klasy wód śródlądowych. Proponuje się opracowanie odrębnego studium, w którym powinny być przeanalizowane skutki obniżenia klasy tej drogi wodnej.
|
|||
wydrukuj
stronę |