Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Szczecina

Obszary, dla których sporządzenie planów miejscowych jest obowiązkowe oraz zalecane

Zgodnie z ustawą o zagospodarowaniu przestrzennym w studium określa się obszary, dla których sporządzenie planów miejscowych jest:

A. obowiązkowe na podstawie przepisów szczególnych,
B. obowiązkowe dla realizacji ponadlokalnych celów publicznych.

Z ustawy wynika również obowiązek sporządzenia planów miejscowych

C. dla obszarów, na których przewiduje się zadania dla realizacji lokalnych celów publicznych, z wyjątkiem zadań związanych z budową urządzeń infrastruktury technicznej w granicach pasa drogowego.Te obszary nie muszą być wskazywane w studium. W studium - mimo braku formalnego obowiązku ustawowego - wskazano również obszary planów obowiązkowych, wynikające z tego przepisu.

Ponadto, w studium gminy określa się obszary, dla których sporządzenie planów miejscowych jest:

D. obowiązkowe dla zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych wspólnoty samorządowej,
E. obowiązkowe ze względu na istniejące uwarunkowania.

Dodatkowo pokazano:

F. obszary, gdzie sporządzenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego jest zalecane.

Dzięki temu studium przedstawia wszystkie znane obecnie obszary wymagające sporządzenia planów miejscowych i może być pełną podstawą polityki miasta w zakresie podejmowania opracowania planów miejscowych.

Zgodnie z ustawą, "dla obszarów, dla których [?] istnieje obowiązek sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, postępowanie administracyjne w sprawie ustalenia warunków zabudowy i zagospodarowania terenu zawiesza się do czasu uchwalenia planu".

A. Obszary, dla których sporządzanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego jest obowiązkowe na podstawie przepisów szczególnych należą w Szczecinie do dwu grup:

  • teren górniczy,
  • zespoły przyrodniczo-krajobrazowe.

Obowiązek przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego powstaje po upływie sześciu miesięcy od dnia wejścia w życie stosownego przepisu szczególnego.

B. Obszary przewidywane do realizacji zadań i programów wynikających z polityki przestrzennej państwa na obszarze województwa pochodzą z projektu Wojewódzkiego spisu zadań rządowych zgłoszonego przez wojewodę szczecińskiego. Dodano także obszary nie wskazane w projekcie spisu, lecz dotyczące zadań ponadlokalnych i należące do kompetencji administracji rządowej i przedsiębiorstw użyteczności publicznej. Plany dla tych terenów będą bowiem niezbędne i dla pełnego obrazu sytuacji powinny być ujawnione w studium. Nie przesądza to terminu przystąpienia, ani sposobu finansowania planu i jego skutków ekonomicznych. Obowiązek przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego powstaje w tym przypadku po upływie trzech miesięcy od dnia ustalenia warunków wprowadzenia zadania rządowego do miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

C. Obszary, na których przewiduje się zadania dla realizacji lokalnych celów publicznych (z wyjątkiem zadań związanych z budową urządzeń infrastruktury technicznej w granicach pasa drogowego) obejmują następujące grupy:

  • inwestycje infrastruktury technicznej,
  • komunalne inwestycje infrastruktury społecznej (głównie są to rezerwacje w planie ogólnym zagospodarowania przestrzennego),
  • obszary realizacji zespołów usługowych, wśród których znajdą się komunalne inwestycje infrastruktury społecznej.

W studium nie pokazano terenów wymagających uzbrojenia (lub dozbrojenia) osiedlowego, gdyż nie pozwala na to skala dokumentu ani stan rozpoznania planistycznego. Obowiązek przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego powstaje w tym przypadku po upływie dwóch miesięcy od dnia złożenia wniosku o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

D. Do obszarów, które mogą być przeznaczone pod zabudowę mieszkaniową wynikającą z potrzeby zaspokajania potrzeb mieszkaniowych wspólnoty samorządowej zakwalifikowano:

  • nowe osiedla mieszkaniowe "na surowym korzeniu",
  • osiedla dogęszczane, o dużym udziale terenów wolnych.

E. Do obszarów, dla których sporządzanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego jest konieczne, ze względu na istniejące uwarunkowania, zakwalifikowano następujące grupy:

  • wybrane tereny przeznaczone pod ważne i prestiżowe inwestycje o znaczeniu ogólnomiejskim, szczególnie jeśli jednocześnie są zróżnicowane własnościowo, albo mogą być realizowane przez wielu inwestorów,
  • wybrane tereny do zagospodarowania lub rewaloryzacji,
  • enklawy do zabudowy w terenach leśnych,
  • parki miejskie istniejące i projektowane.

Obowiązek przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego powstaje po upływie dwóch miesięcy od dnia złożenia wniosku o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

F. W studium pokazano także obszary, gdzie sporządzenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego jest zalecane. Jest to informacja o charakterze promocyjnym, nie powodująca skutków wynikających z art. 45.1 ustawy, wskazująca władzom miasta priorytety przystępowania do sporządzania planów miejscowych. Wskazano tu obszary o różnym przeznaczeniu, sytuacji własnościowej, stopniu degradacji i potrzeb w zakresie przekształceń, które dla prowadzenia prawidłowej polityki przestrzennej powinny dysponować planami, lecz - w sytuacji ograniczonych środków i możliwości ich sporządzenia - mogą funkcjonować czasowo bez planu miejscowego, a ewentualna działalność inwestycyjna może być prowadzona na podstawie wyłącznie przepisów prawa i nie grozi to zniekształceniem struktury funkcjonalno-przestrzennej ani innymi konsekwencjami dla interesu publicznego.

Wszystkie przedstawione kategorie (A, B, C, D, E, F) zostały wymienione imiennie w Aneksie nr 7.

 

 

wydrukuj stronę